بررسی تفاوت های ظروف پلاستیکی شفاف و کدر

در اکثر فروشگاه های عرضه کننده محصولات لوازم پلاستیکی، شاهد انواع ظروف پلاستیکی شفاف یا کدر میباشیم که هریک از آنها جهت نگهداری مواد خاصی تهیه و تولید میگردند. با توجه به این که نگهداری مواد غذایی از اهمیت بالایی برخوردار میباشد و نمیتوان از نحوه نگهداراری مواد غذایی براحتی گذشت. که در این مقاله از گروه صنعتی بهساز پلیمر به بررسی تفاوت پلاستیک شفاف و کدر میپردازیم … تا انتها همراهمان باشید

تفاوت جنس ظروف پلاستیکی کدر و شفاف

همانطور که میدانید ظروف پلاستیکی نقش بسیار مهمی در نظم دهی و سازمان دهی مواد غذایی دارد. ظروف پلاستیکی میتواند محل مناسبی جهت نگهداری انواع حبوبات و ادویه ها و سبزیجات و میوه ها و …. میباشند. اما تنها کاربرد ظروف پلاستیکی محدود به محیط آشپزخانه نبوده و این دسته از ظروف پرکاربرد میتواند در محیط های اداری و مراکز درمانی و بهداشتی و … نقش مهمی برای نگهداری بعضی از مواد بهداشتی را ایفا کنند.

این ظروف ها را از لحاظ جنبه های مختلفی نظیر برند سازنده، طرح ، شفاف یا کدری و … تقسیم کرد. به طور کلی میتوان گفت در اکثر مواقع ماده اولیه سازنده ظروف پلاستیکی PP است که اغلب ظروفی که از PP تهیه میشوند دارای ظاهری شفاف میباشند و پرتوهای نور را از خود عبور میدهند که همین خصلت منجر میشود تا بدون بازکردن درب ظروف پلاستیکی شفاف، به مواد نگهداری شده داخل آن پی برد. اما مادی به نام دی اکسید تیتانیوم است که اغلب در ساخت ظروف پلاستیکی کدر مورد استفاده قرار میگیرد که این ماده اجازه نفوذ نور به داخل ظرف را نداده که این ویژگی میتواند دوام فرآورده های لبنی مانند شیر و خامه و پنیر و … را افزایش دهد.

مواد بکاررفته در ظروف پلاستیکی شفاف

یکی از مهمترین تفاوت ظروف پلاستیکی و شفاف و کدر شناخته میشود، ماده اولیه سازنده آن است که به طور کلی ظروف پلاستیکی شفاف از پلیمر ها و مواد پلاستیکی متنوعی ساخته شده که هریک از آن ها دارای ویژگی های متفاوت و مزایایا مخصوص به خود میباشند که در ادامه به مهمترین بخش مواد سازنده ظروف پلاستیکی به میپردازیم.

آنچه که به عنوان مهمترین فرق ظروف پلاستیکی کدر و شفاف شناخته میشود ، مواد اولیه سازنده آن میباشد . در کل ظروف پلاستیکی شفاف از پلیمر ها و مواد پلاستیکی متنوعی تهیه میشوند که هریک از آن ها دارای ویژگی های متفاوت و مزایای مخصوص ب خود میباشند. که در زیر ب بررسی هر یک آنها پرداخته ایم :

 

پت ( پلی اتیلن ترفتالات ) PET

پت در واقع یک ترموپلاست همه منظوره شفاف میباشد که بخاطر خواص و مزایای خود مانند مقاومت مکانیکی و حرارتی و شیمیایی، استحکام بالا و جابجایی راحت و هزینه کم و … از آن در ساخت انواع بطری و ظروف نوشیدنی و … مورد استفاده قرار میگیرد. در کنار همه ویژگی ها و مزایای مثبت پت، این موضوع را فراموش نکنیم که عدم تجزیه پذیری در طبیعت از معایب این پلیمر برای ساخت ظروف پلاستیکی محسوب میگردد.

پ پ ( پلی پروپیلن شفاف ) PP

پلی پروپیلن ماده اولیه اکثر ظروف پلاستیکی است که بخاطر خاصیت فیزیکی مطلوب، مقرون به صرفه بودن و قابلیت بازیافت ، همچنین انعطاف پذیری بالا و قابلیت رنگ پذیری و هزینه کم، در چند سال اخیر، پیشرفت چشمگیری در ساخت ظروف پلاستیکی نسبت به سایر پلیمر های پلاستیکی داشته است. از آنجا که ظروف ساخته شده از PP دارای استحکام بالا میباشند، از آن ها در ذخیره سازی مواد غذایی و نگهداری مواد شخصی و … استفاده میشود.

استایرن متیل متاکریلات ( SMMA )

SMMA یکی دیگر از مواد اولیه ساخت ظروف پلاستیکی شفاف است که در ساخت محصولات خانگی نظیر لیوان ها و ظروف شیشه ای و بسته بندی لوازم آرایشی ، دستگاه های پزشکی و محصولات بهداشتی شخصی و … استفاده میشود. کیفیت مطلوب و هزینه مناسب از مزایای SMMA  برای ساخت ظروف پلاستیکی میباشد.

رزین استایرن اکریلونیتریل  (SAN)

مقاوت در مقابل چربی و آب ، در کنار ماندگاری بالا در برابر شکستگی من جمله از ویژگی هایی میباشد که منجر میشود که از رزین استایرن اکریلونیتریل جهت ساخت ظروف پلاستیکی نظیر پارچ و لیوان استفاده گردد. با توجه به مقاومت بسیار بالای رزین استایرن اکریلونیتریل این ماده در صنعت قطعات خودرو و لوازم خانگی هم دارای کاربرد فراوانی میباشد.

مواد بکاررفته در ظروف پلاستیک کدر

در کل دی اکسید تیتانیوم، از رایج ترین مات کننذه در روند تهیه ظروف پلاستیکی محسوب میگردد. با توجه به اینکه ، دی اکسید تیتانیوم قابلیت پراکندگی نور را داشته ، از آن اغلب در ساخت ظروف پلاستیکی نگهداری فرآورده های لبنی استفاده میشود. زیرا یک تحقیق علمی نشان میدهد که نفوذ نور به فرآورده های لبنی مانند شیر و پنیر و خامه و … میتواند باعث طعم دهی به آنها و تجزیه ویتامین A و B2 موجود در آن شود. با توجه به اهمیت این موضوع، پیشنهاد میشود بعلت دوام بهتر و نگهداری بلند مدت مواد لبنی ، آنها را در ظروف پلاستیکی کدر نگهداری کنیم .

تفاوت ظروف پلاستیکی کدر و شفاف

هریک از ظروف پلاستیکی دارای کاربرد ها و ویژگی های خاصی میباشد که که در زیر به بررسی هر یک میپردازیم

ظروف پلاستیکی شفاف

در اکثر مواقع ، هنگامی که صحبت از سازماندهی و نظمدهی میشود ، بیشتر ما اقدام به خرید ظروف پلاستیک شفاف میکنیم در کل نظمدهی جزو مهمترین کاربرد های ظروف پلاستیکی شفاف میباشد این دسته از ظروف بخاطر شفافیت خود، امکان دسترسی و یافتن مواد ذخیره شده درون خود را آسانتر میکند. اغلب از ظروف شفاف جهت نگهداری مواد غذایی داخل یخچال ، سازماندهی لوازم شخصی و نگهداری وسایل آرایشی و بهداشتی و …. استفاده میگردد. از آنجا که برخی از ظروف پلاستیکی ، قابلیت قرارگیری در ماکروفر و ماشین ظرفشویی را داشته، از این جهت اغلب مردم استقبال بیشتری برای خرید این دسته از ظروف را میکنند.

اما کاربرد ظروف پلاستیکی شفاف فقط محدود به موارد فوق نمیباشد و بلکه از آن ها در نگهداری انواع ادویه ، خشکبار، ظرف غذای کودکان و ظروف نگهداری مواد غذایی در فضای باز و … استفاده کرد. شفاف بودن این دسته از ظروف ، از جمله دلایلی میباشد که سبب میشود تا ظروف پلاستیکی شفاف ، طرفداری بیشتری جهت سازماندهی و نگهداری از وسایل نسبت به ظروف شیشه ای و فلزی داشته باشد. وزن کم در کنار کارآیی بالا این دسته از ظروف، از ویژگی های شاخص آن محسوب میگردد که نمیتوان آن را نادیده گرفت. در کنار تمامی موارد فوق، استحکام بالا و قیمت مناسب و دوام مطلوب و … از دیگر مزایای گرایش مردم نسبت به خرید ظروف پلاستیکی شفاف میباشد.

ظروف پلاستیکی کدر

از آنجا که نور خورشید میتواند منجر به تجزیه ویتامین ها و طعم دهی به آب میوه ها و شیر و سایر فرآورده های لبنی شود، پیشنهاد میکنیم موادی نظیر شیر و ماست و پنیر و خامه و رب گوجه فرنگی و انواع آب میوه و …. را داخل ظروف پلاستیکی کدر نگهداری کنید. حمل و نقل آسان ، ماندگاری بهتر و سازماندهی محصول تنها قسمتی از مزایای نگهداری مواد لبنی و آب میوه ها و رب گوجه فرنگی است. همچنین در کنار همه موارد ذکر شده ، به یاد داشته باشید که پیشنهاد میشود انواع سس مانند مایونز و کچاپ و خردل و … را در ظروف پلاستیکی کدر و دور از مسیر تابش نور خورشید نگهداری کنید . زیرا برخورد مداوم نور خورشید به این دسته از مواد خوراکی ، منجر به تجمع گازها در آن شده که این موضوع علاوه بر سخت بازشدن درب این مواد خوراکی ، منجر به آلودگی محیط خانه هم میشود.

با همه تفاسیر گفته شده، پیشنهاد میشود هر ماده خوراکی که فکر میکنید قرارگیری آن در معرض نور خورشید میتواند منجر به تخریب بافت آن شود ، حتما آن را در ظرف پلاستیکی کدر نگهداری کنید.

ظروف پلاستیکی شفاف یا کدر؟

با توجه به اینکه کاربرد ظرف های پلاستیکی کدر و شفاف متفاوت میباشند، از این رو نمیتوان با قاطعیت تمام در مورد ارجحیت ظروف کدر یا شفاف صحبت کرد چون هرکدام کارکرد خاصی دارند. فقط میتوان گفت در هنگام انتخاب ظروف پلاستیکی کدر یا شفاف این نکته را فراموش نکنید که ظرفی را انتخاب کنید که دارای مقاومت و ماندگاری بیشتری ، قابلیت بازیافت پذیری در طبیعت و قیمت مناسب و … باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید 

09122203855

 

منبع : cupplast.ir

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *