ظروف یکبار مصرف PP.PS

 

انواع ظروف یکبار مصرف به ترتیب میزان مصرف عبارتند از:

 

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی ، ظروف یکبار مصرف فومی، ظروف یکبار مصرف کاغذی ، ظروف یکبار مصرف آلومینیومی  و ظروف یکبار مصرف گیاهی . هر کدام از ای ن نوع ظروف مزایا و معایب خودش را دارد که به آن اشاره خواهیم کرد. قبل از اینکه به ویژگی های هر نوع از این ظروف بپردازیم،  لازم است با انواع پلیمرهاي مصنوعی مورد استفاده در تهیه این ظروف آشنا شوید که عبارتند از:

 PS پلی استایرن

 PETE Or PET پلی اتیلن ترفتالات

 PE پلی اتیلن

PP  پلی پروپلین

PC  پلی کربنات

PVC  پلی وینیل کلراید

PA پلی آمین

در هنگام استفاده از ظروف یکبار مصرف بهتر است به این علائم اختصاری که در کف ظرف حک می شود، توجه فرمایید.

 

قیمت خط تولید ظروف یکبار مصرف پلاستیکی  با توجه به ظرفیت تولید از 5 میلیارد شروع میشود تا 7 میلیارد تومان 

.

چنانچه مد نظرتون خانگی یا کارگاهی باشد در حیطه کاری ما نیست

ظروف pp

 

 

PP  پلی پروپلین: 

 

ظروف پلی پروپلین رنگ تقریبا شیشه ای دارند و نیمه شفاف بوده قابلیت ترکیب با رنگ را دارد این ظروف از استحکامی خوب برخوردار بوده و درصورت مچاله کردن، نمی شکنند و دوباره می توانند به فرم قبلی خود بدون ترک برگردند. استفاده از این نوع ظروف که اخیرا رایج شده به دلیل عدم وجود ماده استایرن در ترکیب اصلی خود، دارای مواد سمی نیست و در صورت ترکیب با مایعات داغ هیچ  موادی از آن آزاد نشده و در مواد داخل آن،  وارد نمی شود. از این ماده در تهیه بطری های حاوی محلول های غلیظ، ظرف ماست، بطری سس گوجه ، بطری شربت های دارویی ، نی های نوشیدنی  و درب پلاستیکی بطری ها تنها ظروف یکبار مصرف پلیمری که در تمامی دنیا به صورت مشترک مشکل بهداشتی نداشته و در حال استفاده است،  همین ظروف پلی پرو پیلنی می باشد.

 

ظروف pp

 

PS پلی استایرن: 

 

این ظروف شفاف و شکننده بوده و با شعله تولید دوده می کند. از آنها در تولید انواع ظروف یکبار مصرف پلاستیکی ، شانه تخم مرغ ،کاور سی دی  استفاده می شود. این نوع پلاستیک در صورت قرارگیری در کنار غذای داغ،  آن را به شدت سمی می کند.

 

ظروف pp

 

علائم مخصوص ظروف یکبار مصرف

 

تولید كننده ظروف یکبار مصرف با درج این علائم، سعی در اطلاع رسانی کاربرد صحیح ظروف یکبارمصرف به مصرف كننده را دارد.

هر یك از این علائم نشانگر نوع مصرف و كاربرد صحیح ظروف یك‌بار مصرف است.

مصرف کنندگان ظروف یکبار مصرف بایستی به نام تولید کننده ظروف یکبار مصرف و همچنین پروانه بهداشتی ساخت ظرف یکبارمصرف توجه نماید.

 

  1. از خرید محصولات بی نام و فاقد پروانه بهداشتی ساخت خودداری نمایند.
  2. ظروف پلی اتیلنی (PE) برای بسته بندی و نگهداری روغن، سركه و محصولات لبنی (شیر و دوغ) و مواد غذایی با حرارت بالا و مرطوب مناسب است.
  3.  استفاده از ظروف پلی پروپیلنی (PP) برای بسته بندی محصولات لبنی ( ماست، خامه، پنیر ) و همچنین زیتون و مواد غذایی با حرارت بالا و مرطوب بلامانع بوده و اخیرا در جهان به جای لیوان‌های یك‌بار مصرف شفاف از لیوان‌های پلی پروپیلنی استفاده می‌شود.
  4. ظروف پلی استایرنی شفاف كه به نام(GPPS) نیز معروف است برای تولید لیوان و ظروف یك‌بار مصرف فقط برای مواد غذایی در دمای معمولی توصیه می‌شود.
  5. از گرم كردن مواد غذایی داخل ظروف یکبار مصرف در مایكروفر خودداری شود.
  6. همچنین ظروف پلی استایرن كریستال برای بسته بندی روغن‌های خوراكی، مارگارین و تمامی محصولاتی كه لایه خارجی آن‌ها چربی بوده و در تماس با بسته بندی است، ممنوع است.
  7. ظروف پلی استایرنی فوم دار (EPS) و ظروف پلی استایرنی  (HIPS) نباید برای بسته بندی آن دسته از مواد غذایی (خوراكی و آشامیدنی )كه در زمان پرشدن، نگهداری یا مصرف دما بالاتر از 65 درجه سانتی گراد دارند، استفاده شود.

 

 

ظروف pp

 

نکات و توصیه ها درباره استفاده از ظروف یکبار مصرف

 

  1. ظروف یکبار مصرف پلاستيكي يكي از عوامل تاثیر گذار بر بروز انواع سرطان و بيماري‌ها ی گوارشی محسوب مي‌شوند و می توانند آلرژی زا باشد.
  2. استفاده  دراز مدت از اين ظروف موجب ایجاد خستگي و مشکلات عصبی مي شود .
  3. بازيافت این ظروف با مشکل مواجه شده و حدود ۳۰۰-۵۰۰ سال  طول می کشد تا تجزیه شوند.
  4. حتما ظروف يكبار مصرف پلاستيكي را از مراكز معتبر خریداری شود.ظروفي را که استفاده می کنید حتما از وزارت بهداشت ، مجوز ساخت داشته باشند.
  5. از بطري هاي آب معدني و نوشابه به صورت مکرر استفاده نکنید.
  6. سعی کنید به صورت مداوم و پیوسته از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و فومی و کاغذی استفاده نکنید.

 


هرگونه کپی برداری از مطالب سایت بدون درج منبع پیگرد قانونی خواهد داشت.

امیدواریم مطالب فوق مفید بوده باشد

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

بهساز پلیمر