افزودنی مورد نیاز در صنعت پلاستیک سازی

آیا تاکنون به این موضوع اندیشید که چرا پلاستیکی زود تر تغییر رنگ داده و ولی پلاستیک دیگری از همان جنس مدت زمان زیاد تری طول میکشد تا تغییر رنگ دهد؟ چرا بعضی از پلاستیک ها دارای طول عمر بیشتر و بعضی طول عمر کمتری دارند ، چرا بعضی از پلاستیک ها دارای انعطاف پذیری بیشتری هستند برخی کمتر؟ چرا بعضی از پلاستیک ها دارای مقاومت بالا به ضربه داشته و اما بعضی از پلاستیک ها راحت تر و زود تر میشکند؟ برای پاسخ دهی به تمامی این سوالات بایستی بگوییم در ساخت انواع پلاستیک ها ، افزودنی هایی بکار میبرند که در تهیه محصولات به مواد اولیه اضافه میشود . 

در واقع میتوان گفت پلیمر های پایه چنانچه بتوانند عملکرد بهتری نسبت به عوامل مخرب مانند حرارت و نور بنفش و … مقاوم شوند ، بنابراین نیازمند استفاده از یک سری افزودنی میباشد که مقدار بسیار کم در حدود یک الی دو درصد میباشد که همین مقدار کم تاثیرات زیادی بر روی خواص پلیمر ها دارد. در این مقاله از گروه آی تی بهساز پلیمر به بررسی این افزودنی ها میپردازیم … تا انتها همراهمان باشید.

معرفی انواع افزودنی های صنعت پلاستیک سازی

معرفی انواع افزودنی های صنعت پلاستیک سازی

 

معرفی انواع افزودنی های صنعت پلاستیک سازی بر اساس نوع عملکرد آن :

برای درک بیشتر اهمیت مواد افزودنی در صنایع پلاستیک سازی تنها کافیست بدانید تقریبا تمامی قطعات و محصولات پلاستیکی از 1 یا چند پلیمر پایه با مقداری مواد افزودنی ساخته میشود. خاصیت پلاستیک ها تحت تاثیر شرایط تولید و استفاده از مواد افزودنی به میزان قابل توجه ای قابل تغییر میباشد. ترکیب مواد افزودنی و پلیمرهای پایه با فرمول های مشخصی ، علاوه بر ویژگی های ظاهری نظیر رنگ و درخشندگی، میتواند باعث بهبود مقاومت حرارتی | مقاومت در مقابل شرایط آب و هوایی | مقاومت به ضربه و … محصول نهایی تولید شده شود.

البته لازم به ذکر است برخی افزودنی ها مانند پرکننده ها برای کاهش هزینه مواد اولیه مورد استفاده قرار میگیرد.

 

(*) افزودنی افزایش طول عمر

(*) افزودنی افزایش پایداری حرارتی

(*) افزودنی ایجادمقاومت دربرابر ازن

(*) افزودنی ایجادمقاومت دربرابر حرارت

(*) افزودنی ایجادمقاومت دربرابر شعله ( پیش گیرنده شعله ) 

(*) افزودنی ضد رطوبت

(*) افزودنی افزایش نرمی

(*) افزودنی ضد پوسیدگی ( پیری )

(*) افزودنی محافظ در برابر اشعه رادیو

(*) افزودنی ضدالکتریسیته ساکن

(*) افزودنی کمک فرایندها

(*) افزودنی مقاومت در مقابل ضربه

(*) افزودنی تجزیه کننده

(*) افزودنی غلظت دهنده

(*) افزودنی پرکننده

(*) افزودنی رنگدانه ( مستربچ )

(*) افزودنی روان کننده

(*) افزودنی ضد اکسنده

(*) افزودنی عوامل پف زا

(*) افزودنی شفاف کننده

(*) افزودنی لاستیک ها یا الاستومر ها

(*) افزودنی عامل جفت کننده

(*) افزودنی مواد عطر زا

(*) افزودنی مواد هسته زا

(*) افزودنی عامل بلورینگی

در این میان رنگدانه ( مستربچ رنگی ) | تقویت کننده ها و پر کننده ها | لاستیک ها یا الاستومر ها | پیش گیرنده شعله | افزودنی روان کننده | افزودنی ضد پیری و پوسیدگی | افزودنی تجزیه کننده بیشترین مقدار مصرف داشته که در زیر به بررسی آن میپردازیم :

 

مستر بچ رنگی

بی شک از کاربردی ترین مواد افزودنی در تزریق پلاستیک ، مستربچ رنگی میباشد مستربچ های رنگی اصولا به صورت گرانول تولید شده و حاوی مقداری پلیمر پایه با رنگدانه میباشند و برای رنگ کردن محصول مورد نظر مورد استفاده قرار گرفته میشود. اگر چه ممکن است مستربچ ها علاوه بر رنگدانه دارای افزودنی های دیگری هم باشند اما همواره متداول ترین روش استفاده از مستربچ رنگی بدین صورت است که براساس شدت رنگ مورد انتظار درصد مشخصی از آن را با گرانول ماده اولیه مخلوط کرده و بصورت دستی یا با کمک دستگاه موادکش اتوماتیک به داخل قیف دستگاه تزریق پلاستیک منتقل میگردد، این روش بسیار اقتصادی میباشد و باعث حذف مرحله تهیه کامپاند میگردد ، البته لازم به ذکر است مشکلاتی نیز ایجاد میکند که یکی از مهمترین آنها تغییر شدت رنگ محصول تولیدی در گذر زمان میباشد. این پدیده بعلت جدا شدن تدریجی دانه های مستربچ از دانه های ماده اولیه درون قیف دستگاه تزریق پلاستیک رخ میدهد که برای رفع این مشکل راه حلی ارائه شده که از مستربچ رنگی مایع یا دستگاه دوزر استفاده میکنند.

 

تقویت کننده ها و پر کننده ها

تقویت کننده ها و پر کننده ها دسته ای دیگر از مواد افزودنی میباشد که شامل گستره وسیعی از انواع الیاف و پودر های معدنی میشود و با هدف افزایش استحکام یا کاهش هزینه مواد اولیه مورد استفاده قرار میگیرد، مثلا ترکیب پلی آمید با الیاف شیشه بعنوان افزودنی تقویت کننده منجر به افزایش مدول الاستیسیته میشود و همین امر نوعی بهبود در خواص مکانیکی پلیمر محسوب میگردد ، بکارگیری از مواد تقویت کننده در ارتقا خواص مواد پلیمری بحدی موثر میباشد که به عنوان مثال پلی پروپیلن که جزو پلاستیک های کالایی محسوب میشود در صورت کامپاند شدن با الیاف، در رده پلاستیک های مهندسی رده بندی میگردد.

مواد پرکننده نظیر کلسیم کربنات | آلومینیوم هیدروکسید | پودر تالک و سیلیکا ، غالبا برای کاهش هزینه مورد استفاده قرار میگیرد اما در مواردی میتوانند خاصیت محصول را ارتقا ببخشند. مثلا افزودن  آلومینیوم هیدروکسید به پلاستیک میتواند منجر به پیشگیری از ایجاد شعله شود ، برخی از پرکننده های معدنی شدیدا ساینده بوده و عمر قالب و سیلندر ماردون را کم میکنند.

 

لاستیک ها یا الاستومر ها

الاستومر ها میتوانند بعنوان افزودنی با پلیمر های ترموپلاستیک ترکیب شوند ، این گروه از افزودنی ها منجر به افزایش مقاومت در مقابل ضربه میشود و جزو افزودنی های کاربردی در ساخت قطعات خودرو نظیر سپر بشمار میآید . در کل میتوان گفت این افزودنی برای تولید قطعات پلاستیکی که نیازمند مقاومت بالا در مقابل هر گونه ضربه استفاده میشود .

 

پیش گیرنده شعله

اکثرا مواد پلیمری دارای کربت قابل اشتعال میباشد زیرا کربن تمایل برای ترکیب شدن با اکسیژن موجود در هوا و تشکیل کربن دی اکسید و مونوکسید کربن را دارد و همین ویژگی باعث به دردسر افتادن در تولید محصول پلاستیکی با دمای بالا یا دارای جریان الکتریسیته سرکار داشته باشد ، میشود. برای جلوگیری از این مشکل نیز گروهی از مواد افزودنی مورد استفاده قرار میگیرد که به عنوان پیش گیرنده شعله شناخته میشود . این افزودنی ها اغلب از ترکیب گروه هالوژن ساخته میشود که بصورت طبیعی از تشکیل شعله جلوگیری میکند . از نقاط ضعف افزودنی های ضد شعله هالوژنی این است که توانایی تولید دود و بخارات سمی را دارند .

گروه دیگری از افزودنی های پیش گیرنده شعله ، غیر هالوژنی میباشند و بر پایه فسفر قرمز یا اکسید های فلزی نظیر آلومینیوم هیدروکسید ساخته میشود.  افزودنی های پیش گیرنده شعله غیر هالوژنی مشکل تولید دود سمی را ندارد اما بایستی با درصد وزنی بیشتری با ماده اولیه ترکیب شود تا تاثیر قابل قبولی در پیشگیری از شعله را نیز دارا باشد و این مسئله منجر به تغییر قابل توجهی در خاصیت مواد اولیه میگردد ، علاوه بر این موضوع برخی از افزودنی های غیر هالوژنی نیز مانند آلمینیوم هیدروکسید در دمای فراوری پلاستیک تجزیه میشوند . افزودنی هایی که بر پایه فسفر و سیلیکون هستند چنین مشکلی را بوجود نمیآورند بهمین علت استفاده از این افزودنی ها در حال افزایش است.

 

افزودنی روان کننده

این دسته از مواد افزودنی اغلب در حالت مایع میباشد و از ترکیبات فتالات DOP و  DIOP ساخته میشوند . عمده کاربرد روان کننده ها در فرآوری PVC یا تولید روکش کابل و فیلم است. افزودنی های روان کننده ، دمای فرآوری پی وی سی را تا جایی پایین میآورند که در آن دما ، ماده دچار تجزیه حرارتی نمیشود. روان کننده ها باعث افزایش انعطاف پذیری و دوام PVC میشود.

 

افزودنی ضد پیری و پوسیدگی

پدیده پیری یا پوسیده شدن پلاستیک ها ناشی از تاثیرات عوامل طبیعی مانند تابش نور فرابنفش و تغییرات دمایی و واکنش با اکسیژن و ازون موجود در هوا است که با گذر زمان باعث بروز تغییرات نامطلوبی در ساختار و خاصیت پلاستیک ها میشود ، این پدیده در پلی اتیلن و پلی پروپیلن در اثر اکسید شدن با اکسیژن موجود در هوا اتفاق میافتد و برای جلوگیری از آن نیز از افزودنی های آنتی اکسیدان استفاده میکنند .

پوسیدگی پی وی سی بعلت واکنش هیدروکلر زدایی و با سرعت زیادی رخ میدهد و افزودنی های ضد پوسیدگی مخصوص PVC واکنش هیدروکلرزدایی را محدود مینماید. لازم به ذکر است تابش نور فرابنفش علاوه بر پی وی سی بر گستره وسیعی از پلاستیک ها اثر میگذارد و برای جلوگیری از پوسیدگی محصولات پلاستیکی که در محوطه باز و تحت تابش آفتاب بکار میروند از افزودنی پایدار کننده آنتی یو وی استفاده میگردد . پیری ناشی از اوزون اغلب در لاستیک ها مشاهده میشود و بوسیله استفاده از افزودنی های ضد اوزون میتواند مهار بشود.

 

افزودنی های تجزیه کننده

همانطور که میدانید از مهمترین معایب و نقاط ضعف استفاده از پلاستیک ها ، تولید زباله هایی میباشد که تجزیه و بازگشت آنها به طبیعت مدت بسیار طولانی ( قرن ها ) طول میکشد. بیشتر محصولات پلاستیکی مانند ظروف یکبار مصرف پس از استفاده دور ریخته میشود و بدین جهت نیازی به عمر و دوام طولانی نمیباشد. از راه های غلبه به این مشکل تولید پلاستیک های زیست تخریب پذیر مانند پلی هیدروکسی بوتیرات است که نوعی ترموپلاستیک نیمه کریستالی و دارای خواصی شبیه پلی پروپیلن میباشد . این پلیمر زیست تخریب پذیر به صورت طبیعی بوسیله گروهی از باکتری هایی تولید میشود که از گلوکز تغذیه میکنند .

 


ضمن تشکر از مطالعه مقاله فوق امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد … جهت هرگونه سوال میتوانید همه روزه با کارشناسان ما در تماس باشید

لیست قیمتهای مختلف قطعات مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید ظروف یکبار مصرف فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت ** خط تولید ظروف یکبار مصرف *** با شماره زیر در تماس باشید

 

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855

 

منبع : گروه آی تی بهساز پلیمر 

سایت : cupplast.ir

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *