ورق پلاستیک PET

 

بهساز پلیمر سازنده ماشین آلات صنایع پلاستیک و ورق ساز و دستگاه ورق Pet

 

ورق پلاستیک PET یا ورق پلاستیک پلی اتیلن ترفتالات پلیمری است که در برای تولید الیاف پلی استر (۷۰ درصد) رزین بطری ‌‏(۲۲ درصد) فیلم (۶ درصد) و رزین های پلی استر مهندسی (۲ درصد) به کار رفته ، ولی در ایران این ‏پلیمر بیشتر برای ساخت انواع بطری های آشامیدنی‎ ‎و ظروف بسته بندی مواد غذایی صنایع الکتریکی صنایع ‏دارویی و … استفاده می شود.

 

 

PET در دو مرحله تهیه می شود. مرحله اول شامل واکنش ترفتالیک اسید به همراه ۱-۴اتان دی ال در دمای C°۱۵۰~برای تهیه دی مر و تری مری که دارای دو گروه انتهایی هیدروکسیل هستند، می باشد .در دومین مرحله PET در حال تشکیل شدن توسط پلیمریزاسیون تراکمی است و به مخلوط تا دمای C°۲۶۰ حرارت می دهند به درجه پلیمرزاسیون بالایی می رسند. به طور معمول مواد با جرم مولکولی کم ( ۰۰۰͵۲۰~nM ) برای تولید الیاف به کار می روند در حالیکه برای سایر کاربری ها از جرم های مولکولی بالاتر استفاده می کنند.

 

 

ورق پلاستیک PET

 


 

انواع ورق PET

 

معمولا ورق پلاستیک PET در دو نوع زیر موجود است:

بطری: از این نوع PET برای تولید بطری ها استفاده میکنند که نوع گرید ͵کاربری بطری را تعیین می کند
الیاف : از این نوع PET نیز در لباس ها و انواع فیلم های PET استفاده می کنند

 

 

 

 

 

 


 

خواص ورق پلاستیک PET

 

نظم موجود در ساختار زنجیر پلیمری باعث افزایش قابلیت کریستالی شدن است که برای تعیین خواص مکانیکی مهم است. گروه فنیلی موجود در زنجیر اصلی به استخوان بندی سختی می بخشد و عامل دمای بالای Tg و دمای ذوب است. مقاومت شیمیایی آن مانند نایلون هاست(پلی آمید) که موجب میشود از خواص نفوذناپزیری بسیار خوبی برخوردار گردد.
PET میتواند در هر دو حالت کریستالی و آمورف وجود داشته باشد و درجه کریستالیزاسیون آن توسط تاریخچه حرارتی ماده تعیین میشود. الیاف و فیلم های نازک PET به وسیله اکستروژن و خنک شدن در دمای محیط تهیه میشوند. ͵با توجه به این که بالاترین سرعت کریستالی شدن در دمای حدود C° ۱۷۰ رخ میدهد͵ درجه کرستالیزاسیون نیز میتواند توسط بازپخت annealing بین دمای ذوب (mT) و دمای انتقال شیشه ای (Tg) باشد.البته تخریب حرارتی PETدررنج دمایی C° ۳۱۰ -۲۹۰ رخ می دهد.
فرار ترین محصولات حاصل: ترفتالیک اسید ,استالدهید و کربن مونواکسید است.در دمایC° ۹۰۰ تعداد فراوانی هیدروکربن به همراه کربن دی اکسید, کربن مونو اکسید و متان که از اصلی ترین مواد فرار است تولید میشود و امکان اکسیداسیون در حین فرآیند وجود دارد.گستره وسیعی از آنتی اکسیدان ها میتوانند برای جلوگیری از اکسیداسیون PET در حین فرآیند استفاده شوند.

 

 

 

ورق پلاستیک PET

 

 

 


 

مزایا و علل کاربرد ورق پلاستیک  PET

 

۱- سرعت وکیوم ترموفرمینگ بالا
‏۲- کاملاًبهداشتی جهت بسته بندی مواد غذایی و دارویی نسبت به سایر پلیمرها
‏۳- خواص مکانیکی مطلوب
‏۴- خواص الکتریکی خوب(عایق بودن به لحاظ الکتریکی)‏
‏۵- مقاومت شیمیایی مناسب در برابر اسیدها، الکل ها و نمک ها
‏۶- مقاومت نسبی در برابر فرسایش آب و هوایی
‏۷- چقرمگی عالی
‏۸- شفافیت بالا در حالت آمورف
‏۹- بازیافت پذیری کامل
‏۱۰- عدم تأثیر روی رنگ و طعم مواد غذایی
‏۱۱- نفوذپذیری کم ‏

 

 

 


 

کاربری های ورق پلاستیک PET

 

به دلیل گستره وسیع خواص PET مانند توانایی کنترل میزان کریستالی شدن͵PET کاربردهای بسیاری پیدا کرده است. کاربرد اصلی آن در بطری های نوشیدنی های گازدار است که دلیل آن خاصیت نفوذناپذیری بالا در برابر گازها در PET می باشد.برای این منظورPET آمورف در دمای بالای Tgو به صورت جهت دار میکشند تا خاصیت کریستالی پیدا کند. یک مشکلی که PET از خود نشان میدهد این است که بعد از مدتی تمایل به حالت کریستالی پیدا میکند که این باعث تغییر در خواص می گرددو می تواند منجر به تغییرات ابعادی شود (جمع شدگی و یا تاب برداشتن).

استفاده های دیگر از ورق پلاستیک PET: شامل الیاف برای استفاده در لباس ها͵ فیلم های از جنس ورق پلاستیک PET͵عایق های الکتریکی و قطعات تولید شده به روش قالبگیری دمشی است.در بسیاری از کاربرد ها از کوپلیمر ورق پلاستیک PET برای رسیدن به خواص بهتر استفاده میکنند.
البته کاربرد اول پت بازیافتی در دنیا و ایران: الیاف, ورق و تسمه و محصولات تزریقی و یا دمشی می باشد.

 

 

 

 

 


نکاتی کوتاه در مورد بازیافت ورق پلاستیک  PET

 

PET تقریبا توسط تمامی روش های اصلی بازیافت از مکانیکی تا شیمیایی میتواند بازیافت شود اما بازیافت مکانیکی آن متداولتر می باشد.در هر صورت مشکلاتی در زمینه بازیافت آن وجود دارد.

برای مثال لیبل های چسبیده شده به بطری ها میتواند باعث تغییر رنگ و کاهش شفافیت آنها در حین بازیافت گردد.
یا به دلیل حساس بودن این ماده به رطوبت , هرگونه رطوبت باقی مانده میتواند منجر به تخریب شود و تخریب نیز باعث زرد شدن و تغییر خواص مکانیکی است. به تازگی مشخص شده است کهPET هم چنین از طریق پیرولیز نیز قابل بازیافت است که باعث تولید کربن فعال می شود.

 

 

 

 

 


نکاتی در مورد بازیافت ورق PET در ایران

 

ورق پلاستیک PET بازیافتی به دلیل حساسیت به پی وی سی نیاز به جداسازی بالایی دارد البته این موضوع در تمام خطوط بازیافت پت در سراسر دنیا بایست رعایت شود. ورق پلاستیک پلی اتیلن ترفتالات در هر صوررت برای رسیدن به پرک بازیافتی با کیفیت بالا حتما باید از خط هات واش با جداساز لیبل استفاده کرد.

ورق PET پت بازیافتی تنها پلاستیکی است که شاخصی برای میزان آلودگی دارد که به آن ppm گفته می شود که مخفف یک واحد در میلیون است.وقتی می گوییم پرک پت ۳۰۰ ppm پی وی سی دارد.منظور از این شاخص این است که میزان آلودگی در یک تن پت باید ۳۰۰ گرم باشد.
این آلودگی در کاربرد های غذایی مثلا تولید بطری از بطری بازیافتی یا اصطلاحا bottle to bottle باید زیر ۱۰ ppm باشد. برای کاربردهای الیاف باید بین ۲۰۰-۵۰۰ ppm باشد. طبیعتا هر چه آلودگی کمتر باشد از ارزش بیشتری برخوردار می باشد و قیمت بالاتری در بازار دارد.

بسیاری از کسانی که در ایران صاحب خط بازیافت پت هستند و بصورت سنتی فعالیت می کنند به دلیل نداشتن امکانات و تجهیزات لازم برای جداسازی کیفیت پرک بالایی ندارند و هنگام فروش آن به کارخانه داران الیاف متحمل درصد افت زیادی شده و باعث کاهش سود آنها می گردد.
در سال گذشته به دلیل نوسانات بازار در شش ماهه دوم شاهد افت قیمت و ارزش این پلاستیک بودیم اما پیش بینی می شود در سال جدید به دلیل آزاد شدن صادرات مواد بازیافتی ,قیمت پت بازیافتی نیز افزایش یابد و بازار آن رونق بیشتری یابد.

 

 

 


 

 

هرگونه کپی برداری از مطالب سایت بدون درج منبع پیگرد قانونی خواهد داشت.

امیدواریم مطالب فوق مفید بوده باشد

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

بهساز پلیمر

http://plasticcup.ir