ورق PS

.

بهساز پلیمر سازنده ورق PS و دستگاه ورق ساز PS

.

ورق های  PS پلی استایرن یا هایمپک

 

ورق پلی استایرن، یا هایمپک و یا ورق PS پلیمری است که از مونومر استایرن (هیدروکربنی مایع از مشتقات نفتی) ساخته میشود. در دمای عادی، پلی استایرن به صورت جامد و البته انعطاف پذیر است ولی در دماهای بالاتر می تواند ذوب شده و به صورت خمیر در آید. پلی استایرن یا Hips یک مونومر آروماتیک است، بنابراین پلی استایرن هم یک پلیمر آروماتیک می باشد.

اگر شما به ساختار مولکول پلی استایرن یا Hips. نگاه کنید، خواهید دید که این پلیمر تنها از اتمهای کربن و هیدروژن تشکیل می‌شوند. بنابراین در گروه هیدرو کربنها قرار می گیرد. اگر پیوندهای موجود در ساختار شیمیایی آن را مشاهده کنید، می بینید که اتمهای کربن توسط پیوند کووالانسی به یکدیگر متصل می باشند.

در زنجیره پلی استایرن یا Hips به هر اتم کربن متناوب، یک گروه فنیل (حلقه بنزن) متصل شده است.ورق پلی استایرن Hips هیدرو کربنی با زنجیره بلند است و فرمول شیمیایی آن C8H8 می باشد. آن چه که اين ورق های پلی استایرن Hips را با باقی ورق ها متمایز می‌نماید شکل گیری در قالب و فورم پذیری عالی نسبت به‌ دیگر ورق های پلیمری می باشد.

 

 

 

اولین بار در سال 1940 پلی استایرن Hips توسط شرکت آلمانی فاربن اینداستریز (I.G.Farben Industries) تولید و به عنوان عایق در صنایع الکتریک مصرف می شد. امروزه پلی استایرن Hips یکی از معروفترین پلاستیکهایی است که در صنایع غذایی ماننده شرکت های لبنیاتی. شوکولات سازی ظروف یکبار مصرف وبسیاری از بسته بندی‌های اجناس مصرف می شود. 

این محصول در سال 1334 برای نخستین بار در ایران به کوشش شرکت یونولیت تولید شد؛ از اینرو در ایران با نام یونولیت شناخته
میشود. پلی استایرن (polystyrene) پلیمری حاصل از استایرن است که در گریدهای معمولی (PS) ، مقاوم (HIPS)، انبساطی (EPS) و اکسترود شده (XPS) تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

پلی استایرن گرید HIPS با نام کامل high-impact polystyrene (HIPS) مقاوم به ضربه ومقاوم در برابر سرما وهمچنان گرما است و به همین دلیل در ساخت ظروف یکبار مصرف و بدنه لوازم خانگی وبسته بندی‌ها کاربرد دارد.

پلی استایرن معمولی یا کریستال تا حدودی شکننده است، هر چند می‌توان با افزودن برخی مواد همچون پلی بوتادین، محصولی با عملکرد نرم تر بدست آورد. اگرچه افزودن پلی بوتادین در طول فرآیند پلیمریزاسیون، باعث ایجاد پیوندهای شیمیایی با پلی استایرن و تولید یک کوپلیمر می‌گردد. بدین ترتیب پلی بوتادین در ترکیب نهایی جای می‌گیرد و به تولید پلی استایرن مقاوم می‌انجامد.

 

 


 

رنگ بندی ورق های PS 

 

پلاستیک HIPS (ورق هایمپک) با رنگ بندی های متنوعی عرضه و تولید می شوند. مثل رنگ های: سفید، مشکی، زرد، قرمز، آبی،قهوه‌ای، وغیره…که به‌ درخواست مشتری گرامی تولید می‌گردد.

 

 


 

کاربرد های ورق پلی استایرن

 

اگر به دنبال یک ورق پلاستیک با رنگ های خاص و ابعاد وضخامت های خاص هستید که دارای مقاومت ضربه پذیری شکل گیری در قالب باشد، ورق های HIPS  انتخاب اول شما خواهد بود. با توجه به اینکه پلی استایرن قابل گرم کردن و فرم پذیری بالایی است، می توان اشکال و اشیا مختلفی از این ورق ها تولید کرد.

مناسب برای درب های پلاستیکی، انواع لیوان های کاغذی و سینی نشآء در ابعاد و حفره های گوناگون و بسته بندی مواد غذایی ماننده عسل، کره، پنیر ومرباهای تک نفره خواهد بود. ورق هایمپک به آسانی شکسته و یا سوراخ نمی شود. این پلاستیک (ورق هایمپک) به عنوان یه پلاستیک مقاوم در برابر گرما، سرما، منحصر به فرد و خاص شناخته شده است.

 

 

 

 

 

پلی استایرن های مقاوم (HIPS) به دلیل مقاومت به ضربه بالا در ساخت خانه سازی (اسباب بازی) و ساخت ظروف یکبار مصرف و بدنه لوازم خانگی و لوازم الکتریکی و حتی ماشین سازی و پوشش‌ها يخچال ها و بسیاری دیگر… استفاده می شوند.

 

همچنین در ساخت لوازم ورزشی و اسباب بازی ها کاربرد بسیاری دارند و تقریبا هر شی پلاستیکی که در ذهن شما باشد را می توان به وسیله پلی استایرن HIPS تولید کرد. امروزه یکی از تصمیمات جالبی که گروهی از تولیدکنندگان ساندویچ پانل گرفته اند این است که لایه سخت و محافظ ساندویچ پانل ها را از جنس پلی استایرن سخت (HIPS) بسازند و لایه داخلی آن را از پلی استایرن های EPS ویا XPS بسازند.

 

برای تولید ظروف یک بار مصرف،بسته بندی وسایل الکترونیکی، بدنه ساعت، تلویزیون، رادیو،بدنه يخچال ها و فریزر ها لوازم ورزشی، عایق برودتی ، وسایل خانگی، ساخت اسباب بازی، بسته بندی و… از پلی استایرن مقاوم HIPS استفاده می شود. در داخل یخچال و فریزرها، اولین لایه مقاوم در برابر سرما اغلب از ورق های HIPS استفاده می شود.

 

 

 

 

علاوه بر مقاومت در برابر سرما، یکی از ویژگی های خاص ورق های HIPS، خاصیت ضد باکتریایی روی سطح است. طبیعت سفت و نفوظ ناپذیری هوا و باکتری ها این ماده، را برای بسته بندی مواد غذایی مناسب تر از باقی مواد می کند.

 

همچنین این ماده برای بسته بندی غذاهای چرب مانند کره، خامه، شکلات، مناسب تر است. این ماده می تواند در کاربردهای بسته بندی مواد غذایی با گرمای کم استفاده شود، اما برای بسته بندی با گرمای بالاتر از 85 درجه سانتی گراد توصیه نمی شود.

 

 

ps

 

 

می توان به این نکته اشاره کرد که از پلی استایرن مقاوم، اشکال متنوعی را بعد از حرارت دادن وبه صورت خمیر درآوردن ورق در قالب های گوناگون. می توان ساخت و تولید کرد. علتش این است که پلاستیک HIPS (ورق هایمپک) قابلیت گرم‌کردن را دارد. علت مطرح بودن ورق هایمپک (پلی استایرن مقاوم)، مقاومت بالا، بالا بودن رنگ پذیری، امکان چاپ پذیری بالا، چسبندگی و همچنین قالب گیری بی نظیر می باشد.

 

 


از دیگر کاربردهای ورق PS

1-تابلو های تبلیغاتی

2-ظروف یکبار مصرف

3-لوازم بهداشتی

4-کابین های داخلی یخچال

 

ps

 

 


 

مزایای پلاستیک ورق های PS

 

  • قابلیت ساخت و فرم پذیری بالا
  • هزینه مقرون به صرفه و استحکام بالا
  • خاصیت هدایت بی نظیر
  • پایدار وعدم تاثیر رطوبت وسرما و گرما

 

 

ps

 

 

 


 

 

هرگونه کپی برداری از مطالب سایت بدون درج منبع پیگرد قانونی خواهد داشت.

امیدواریم مطالب فوق مفید بوده باشد

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

بهساز پلیمر

http://plasticcup.ir