چگونگی تامین مواد اولیه پلیمری و شیمیایی کارخانه ها

تامین مواد اولیه شیمیایی و پلیمری جزو دغدغه های اصلی صاحبان کسب و کار ها میباشد ، در کنار آن نوسانات اخیر ارزی و بی ثباتی نرخ ارز و تاثیر مستقیم آن بر قیمت مواد اولیه وارداتی ، همواره یکی از موضوعات مهمی میباشد که ممکن است فرآیند خرید را سخت تر کند. در میان همه این مشکلات ، چنانچه بتوان مواد اولیه را با قیمت مناسب تهیه کرد ، کیفیت مطلوب مواد اولیه شیمیایی و پلیمری تاثیر مستقیمی بر کیفیت محصول نهایی کارخانه خواهد گذاشت. در حوزه تامین مواد اولیه شیمیایی و پلیمری ، شرکت های مختلفی مشغول به کار میباشند که علاوه بر توزیع مواد اولیه تولید شده داخلی به واردات مواد شیمیایی هم مشغول هستند.

در این مقاله ازگروه صنعتی بهسازپلیمر، استراتژی های اصلی تامین مواد اولیه پلیمری و شیمیایی که در صنایع مختلف بکار میروند را بررسی میکنیم. قبل از آن لازم است که انواع کلی مواد اولیه را معرفی کنیم . به عنوان یک متخصص تامین مواد اولیه یا مدیر کارخانه، مطالعه این مقاله دیدگاه شما را در این زمینه توسعه میدهد.

 

 

انواع مواد اولیه

 

اهمیت مواد خام در صنایع تا آنجا که شرکت ها در لیست دارایی خود مواد خام انبار شده شان را بعنوان دارایی جاری ذکر میکنند در کل تمامی صنایع از 2 دسته مواد اولیه استفاده میکنند که عبارتند از :

1 ) مواد اولیه مستقیم

این مواد به صورت مستقیم در محصول نهایی گنجانده و به صورت واضح در آن دیده میشود به عنوان مثال ، نخ و پارچه در شرکت تولیدی پتو ، یک ماده اولیه خام محسوب میشود.

 

2 ) مواد اولیه غیر مستقیم :

این مواد در طول فرآیند تولید مصرف میشود و در واقع آن ها به جهت کمک به تولید محصول نهایی استفاده میشود. به عنوان مثال ، یک شرکت سازنده ساعت از انواع روغن جهت روانکاری چرخ دنده های ساعت ها استفاده میکند. این روغن ها در محصول نهایی دیده نمیشوند اما نقش اساسی در عملکرد صحیح محصول نهایی ایفا میکند.

 

استراتژی های تامین مواد اولیه

 

 

در زیر به 5 استراتژی تامین مواد اولیه بوسیله کارخانه های تولیدی را معرفی میکنیم . شرکت های مختلف میتوانند یک یا ترکیبی از این استراتژی ها را بکار ببندند.

1 ) تهیه از منابع محلی

برای شرکت های تولیدی مقرون به صرفه میباشد که مواد اولیه خود را از منابع محلی و ترجیحا نزدیک به محل تولید خود تهیه کنند. علت اصلی این موضوع کاهش هزینه های لجستیک و حمل و نقل ، هزینه های گمرک برای واردات مستقیم از کشور های دیگر و افزایش سرعت تامین مواد اولیه است. علاوه بر این، امکان تغییر در سفارش با تامین مواد خام از منابع محلی ، بیشتر و راحت تر است.

 

2 ) تامین مواد اولیه از منبع های مختلف

یکی از مهمترین و اصلی ترین و مطمئن ترین استراتژی هایی که کارخانه ها در تامین مواد بکار میبرند، تامین از منابع مختلف است. این استراتژی حتی برای یک نوع ماده اولیه هم میتواند به کار بسته شود. از جمله علت های مهم ، اطمینان از تامین همیشگی مواد اولیه میباشد . بیشتر تامین کنندگان مواد اولیه ممکن است به شکل ناگهانی تولیدات خود را به علل های مختلف کاهش دهند . از مزایای دیگر این استراتژی میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

  • توسعه روابط در حوزه کاری
  • کاهش هزینه ها به ویژه هزینه های حمل و نقل
  • امکان مدیریت بهتر نوسانات بازار
  • امکان مدیریت بهتر نوسانات بازار
  • امکان مدیریت بهتر و بیشتر هزینه ها
  • امکان مانور بیشتر در انعقاد قرارداد های همکاری

 

برای مثال ، یک کارخانه تولیدی میتواند علاوه بر منابع خارجی از شرکت های داخلی نیز به عنوان تامین مواد اولیه استفاده کرد.

 

3 ) تامین بیشتر از نیاز

یکی از مهمترین استراتژی های تامین مواد اولیه که به وسیله کارخانه های تولیدی بکار بسته میشوند تامین افزون بر نیاز میباشد. این استراتژی به وسیله کارخانه های تولیدی بزرگ که توان انبارداری بالایی دارند مورد استفاده قرار میگیرند. بایستی توجه داشت که تامین افزون بر نیاز، استراتژی ای میباشد که فقط در مورد مواد اولیه پایدار میتواند به کار بسته شود.

از اولین مزایای این روش ، اطمینان از تامین به موقع محصولات میباشد، اکثر شرکت های تولیدی کوچکی که چنین امکانی را ندارند در مقاطع متعددی مجبور به توقف زنجیره تولید تا زمان تامین دوباره مواد اولیه میشوند. که اغلب در طول فرآیند سفارش گذاری یا حمل و نقل میباشند. همین امر منجر به بازماندن از برنامه های تولید و نتیجتا وارد شدن خسارت به شرکت میشود.

تامین ماده اولیه به این روش ، مستلزم برنامه ریزی دقیق بوده و شامل مزایای دیگر هم میشود:

  • کاهش هزینه های حمل و نقل
  • صرفه جویی در وقت و هزینه با کاهش دفعات فرآیند سفارش گذاری
  • صرفه جویی در هزینه تهیه مواد اولیه در آینده در صورت افزایش قیمت آنها

 

4 ) تهیه مواد اولیه از توزیع کننده به جای تولید کننده

امروزه با تخصصی شدن صنعت فروش و توزیع در صنایع مختلف، علاوه بر تولید کنندگان ، اغلب شرکت ها ، عاملیت یا نمایندگی فروش و توزیع مواد اولیه تولید شده بوسیله یک تولید کننده را دریافت کرده و با کارخانه های تولید مواد اولیه همکاری میکنند. برخی از آن ها وارد کننده مواد اولیه از منابع خارجی میباشند.

 

 5 ) رویکرد محموله محور

این روش جزو به روز ترین روش های تامین مواد اولیه میباشد. بیشتر کارخانه ها با کمبود فضای انبار، راه حل های حمل و نقل و مسائلی از این دست مواجه هستند. با این حال ظرفیت تولید آن ها بالا بوده و تامین اندک مواد اولیه میتواند تولید آن ها را با وقفه مواجه کند . این کارخانه ها اقدام به خرید مواد اولیه بدون انتقال آن ها تا زمان نیاز میکنند.

 

معرفی گروه صنعتی بهسازان پلیمر 

گروه صنعتی بهسازان پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید ظروف یکبار مصرف فعالیت داشته و از بدو شروع همیشه سعی نموده که با استفاده از علم روز در این صنعت ماشین آلات تولیدی خود را از نظر فنی و کیفی در بالاترین سطح نسبت به موقعیت و امکانات موجود کشور ، طراحی و تولید نماید  .

 

لازم به توضیح و تذکر است که در بین سازندگان دستگاه در ایران فقط  2 یا 3 واحد دارای مجوز و پروانه بهره برداری از سازمان صنایع و معادن هستند که گروه صنعتی بهساز پلیمر از سال 79 تحت پروانه بهره برداری سازمان صنایع فعالیت می‌نماید.

و همچنین متاسفانه اکثر آگهی دهندگان در فضای اینترنت با عنوان سازنده دستگاه ظروف یکبارمصرف واسطه می‌باشند و هیچگونه مجوز از اداره صنایع نداشته و حتی نام شرکت و یا نام تجاری انتخاب کرده برای معرفی کالا خود نیز درهیچ اداره و سازمانی ثبت شده نیست.

دستگاه ها و خط تولید های ساخت گروه صنعتی بهساز پلیمر

✅ سازنده و تولید کننده تجهیزات گازگیر، میکسر، مکنده مواد و گیربکس اکسترودر و سیلندرمارپیچ

✅ سازنده و تولید کننده تجهیزات و ماشین آلات صنایع پلاستیک  (ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و گیاهی )

✅ دستگاه تولید ورق ژئومبران و دستگاه تولید ورق استخر کشاورزی

✅ دستگاه تولید سینی نشا

دستگاه گرانولساز مواد (  PP.PE.PS.ABS.PET رشته ای تک و دو مرحله  )  ( عدسی . واتر رینگ . هوا خشک )

✅ سازنده دستگاه تولید ورق PP  و  PS و ABS و  PE وPET

✅ اکسترودر تک مارپیچ PS.PP.PE   و اکسترودر دومارپیچ موازی پارالل

✅ دستگاه تولید درب لیوان یکبار مصرف کاغذی، قهوه ، اسپرسو، پنیر و ماست شفاف PET

..

لیست قیمتهای مختلف خط تولید دستگاه ظروف یکبارمصرف

گروه صنعتی بهساز پلیمر با بیش از 20 سال سابقه درخشان در زمینه ساخت ماشین آلات خط تولید ظروف یکبار مصرف فعالیت داشته و آماده ارائه و فروش دستگاه ظروف یکبار مصرف  در ظرفیت ها و سایز های مختلف میباشد

برای اطلاع از قیمت های ** ماشین آلات صنایع پلاستیک *** با شماره زیر در تماس باشید

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

09122203855

 

 

منبع : cupplast.ir

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *