بررسی نقش و مزایای پلیمرها در صنایع بسته بندی

بدون وجود مواد پلیمری در زندگی انسان در زمینه های متفاوت علی الخصوص توزیع و مراقبت از محصولات مختلف با مشکلات بزرگی مواجه میشود بدین دلیل  قصد داریم در این مقاله از گروه صنعتی بهساز پلیمر نقش پلیمر ها را در صنعتی بسته بندی بررسی کنیم… تا انتها همراهمان باشید

بررسی نقش پلیمر ها در صنعت بسته بندی

قبل از پرداختن به موضوع نقش پلیمر ها در صنعت بسته بندی، ابتدا ماهیت کلی و ساختار این نوع مواد را بررسی میکنیم . پلیمر ها به مولکول های بزرگی گفته میشود که ماهیت بیولوژیکی داشته و از تعداد زیادی زیرواحد های تکراری تشکیل شده اند. پلیمر ها به وسیله ویژگی های ساختاری منحصر بفرد خود، کاربرد وسیعی در زندگی روزمره انسان ها دارند. اما بسیاری از افراد بخاطر عدم درک تفاوت میان پلیمر و پلاستیک همواره دچار بعضی اشتباهات این دو ماده میگردند. حقیقتا پلیمر ها همان مواد سازنده مواد پلاستیکی میباشند اما با این تفاوت ک پلیمر ماده ای خالص بوده و از پلیمریزاسیون بووجود میآیند. بعبارت دیگر از کنار هم قرارگرفتن پلیمر ها و اضافه شدن بعضی مواد شیمیایی به آنها ، ماده ای بنام پلاستیک تشکیل میشود.

اهمیت پلیمر ها در صنعت بسته بندی

انسان ها همواره از قرن های پیش برای مراقبت و محافظت از محصولات مختلف نظیر مواد غذایی از متریال های طبیعی نظیر برگ درختان و پوست حیوانات و … استفاده میکردند اما بعد از مدتی استفاده از این مواد ، متوجه شدند که این متریال های بسته بندی ، از نظر بهداشت و سلامتی و تازگی بخوبی محافظت نمیکند. بدین دلیل متریال های پیشرفته تری جهت استفاده به عنوان بسته بندی محصولات نظیر فلز و شیشه و چوب و … کشف کردند اما مجددا بعد از بکار بردن این متریال ، بعضی مشکلات مربوط به بسته بندی و حفاظت از کالا ها برطرف نشد. در اوایل قرن نوزدهم هم مواد پلیمری بوسیله انسان ها کشف شد و اما توجه زیاد ب این مواد در صنایع مختلف علی الخصوص صنعت بسته بندی نمیشد. اما بعد از گذشت مدت زمانی با بررسی دقیق تر و عمیق تر ویژگی های مواد پلیمری دریافتند که این ماده میتواند بسیاری از مشکلات رایج بسته بندی را برطرف نماید. همین امر باعث شد تا دانشمندان شیمی و بیوشیمی انواع مختلف پلیمر ها را کشف کرده و آنها را به صنعت بسته بندی معرفی کنند.
نقش پررنگ پلیمر ها در صنعت بسته بندی به طرز شگفت آوری روز به روز افزایش یافته و توانستند تحول عظیمی در این صنعت برای همیشه بوجود بیاوردند. در زیر به برخی از مهترین ویژگی های این مواد در صنعت بسته بندی خواهیم پرداخت:

سبک بودن و کم وزنی

یکی از مهمترین دلایل اهمیت بالای این پلیمر ها در صنعت بسته بندی، سبکی آن ها میباشد. بیشتر متریال های بسته بندی مانند شیشه و فلز بخاطر داشتن وزن بالا همواره منجر به بروز برخی مشکلات در جابه جایی و حمل و نقل و حتی نگهداری محصولات پس از بسته بندی میشود. از جمله این مشکلات میتوان به افزایش وزن محصولات پس از بسته بندی و صرف هزینه های زیاد برای تولید این نوع بسته بندی ها اشاره نمود. اما در مقابل ، مواد پلیمری بخاطر داشتن وزن کم همواره در بسته بندی انواع لوازم و محصولات سنگین مورد استفاده قرار میگیرند.

دارای استحکام و مقاومت بالا

مواد پلیمری در عین داشتن وزن کم، دارای مقاومت بسیار بالایی در مقابل ضربه و فشار و نفوذ اشعه فرابنفش خورشید و حرارت و … دارند. با روی کارآمدن مواد پلیمری در صنعت بسته بندی ، خسارات وارده در اثر شکستن بسته بندی ها و آسیب دیدن محصولات به میزان بسیار زیادی کاهش یافته است.

کم هزینه و مقرون به صرفه بودن پلیمر ها

از جمله اصلی ترین دلیل ، نقش پررنگ پلیمر ها در صنعت بسته بندی ، کم هزینه بودن و مقرون به صرفه بودن آن ها میباشد. وجود بعضی مزایا و ویژگی ها نظیر مقاومت و استحکام بالا ، سبکی وزن در کنار هزینه های پایین تولید ، منجر شده تا ازین مواد بیشتر از سایر متریال ها در صنعت بسته بندی استفاده گردد.

بکارگیری از پلیمر ها در صنعت بسته بندی،چه تغییر و تحولاتی را بووجود آورده اند؟

یکی از چالش های مهم در رابطه با نقش پلیمر ها در صنعت بسته بندی، این است که چرا از این مواد در بسته بندی محصولات مختلفی به شکل گسترده و متنوع استفاده میشود. علت اصلی بکار گیری پلیمر ها در بسته بندی محصولات مختلف؛ ویژگی ها و مزایای بسیار زیاد این مواد میباشد. طبق آمارگیری های صورت گرفته بوسیله سازمان های مختلف، از زمان استفاده از پلیمر ها در صنعت بسته بندی آمار مربوط به خسارات و هزینه های حمل و نقل و حتی نگهداری محصولات به میزان زیادی کاهش یافته است. تمامی این شواهد و نتایج نشان دهنده ، مفید واقع شدن پلیمر ها در این صنعت بزرگ میباشد.

افزایش رضایت کاربران نسبت به کیفیت و ظاهر بسته بندی محصولات

یکی از مواردی که همه خریداران و کاربران بایستی قبل از خرید محصول به آن توجه نمایند شکل و کیفیت نوع بسته بندی محصول میباشد ، حقیقتا بسته بندی محصول جزو المان های مهم و تاثیر گذار در روند جذب مشتری و میزان فروش محصول است . بدین جهت امروزه بسیاری از شرکت های معتبر تولید کننده محصولات متفاوت در بسته بندی کالاهای خود از مواد پلیمری استفاده میکنند زیرا این مواد علاوه بر داشتن خاصیت شکل پذیری بالا دارای تنوع رنگی بسیاری نیز خواهد بود.

کاهش خسارت های ناشی از فاسد شدن مواد غذایی داخل بسته بندی ها

از چالش های مهم و حیاتی در صنعت بسته بندی خصوصا بسته بندی مواد غذایی ، حفاظت از سلامت و تازگی آن ها میباشد بعضی مواد غذایی بخاطر داشتن ماهیت حساس ، تنها در یک نوع بسته بندی بنام بسته بندی های پلیمری نگهداری میشوند. بعنوان مثال بیشتر فراورده های لبنی و گوشتی بخاطر آبدار بودن و حساسیت بالا به واکنش های شیمیایی موجود در محیط پیرامون خود، همواره در بسته بندی های پلیمری نگهداری میشوند. زیرا این نوع بسته بندی ها واکنش پذیری کمی داشته و از محصولات در مقابل تاثیر و نفوذ عوامل محیطی مخربی نظیر تغییرات دمایی و اشعه و نور خورشید و رطوبت و … مراقبت میکند.

کاهش خسارات وارد شده بر محیط زیست

نوعی از موادپلیمری چندین سال پیش کشف شده است که هیچ گونه آسیب هایی را ب محیط زیست وارد نکرده و برعکس در اثر واکنش های طبیعی صورت گرفته در طبیعت ، زودتر از سایز مواد پلاستیکی تجزیه شده اند. این نوع مواد پلیمری بنام پلیمر های زیست تخریب پذیر شناخته شده و در صنعت بسته بندی امروزی کاربرد بسیار گسترده ای دارنداما در مقابل مواد پلیمری بخاطر داشتن وزن کم همواره در بسته بندی لوازم و محصولات سنگین مورد استفاده قرار میگیرند .

 

 نقش انواع پلیمر ها در صنعت بسته بندی

مواد پلیمری بکارگرفته شده در صنعت بسته بندی دارای تنوع بالایی میباشد. از جمله این مواد پلیمری میتوان به پلی اتیلن PE ، پلی پروپیلن PP ، پلی اتیلن ترفتالات PET ، پلی استایرن PS ، پلی وینل کلراید PVC اشاره کرد. هریک از این مواد پلیمری ویژگی های شیمیایی و ساختاری خاص خود را دارا میباشد.

نقش پلی اتیلن در صنعت بسته بندی 

PE یکی از کاربردی ترین انواع پلیمر ها میباشد این ماده از واحد های تکی اتیلن تشکیل شده است از انواع پلی اتیلن در صنعت بسته بندی میتوان به پلی اتیلن LLDPE، پلی اتیلن HDPE، MDPE اشاره نمود. از انواع این مواد در ساخت فیلم های بسته بندی نظیر استرچ و فیلم شیرینگ استفاده میگردد. اما در میان این مواد پلی اتیلن LLDPE بخاطر داشتن خاصیت شیمیایی  منحصر به فرد خود بیشتر در ساخت فیلم های بسته بندی مواد غذایی استفاده میگردد. 

نقش پلی استایرن در بسته بندی 

از دیگر موارد موثر در میزان نقش پلیمر در صنعت بسته بندی، گستردگی کاربر فراورده پلیمری بنام پلی استایرن میباشد این ماده پلیمری بخاطر داشتن ساختاری جامد و منعطف خود میتواند در اثر اعمال حرارت شکل مخصول مورد نظر را بخود بگیرند. پلی استایرن مقاومت زیادی در مقابل ضربه داشته و میتواند فشار ناشی از اجسام سنگین را تحمل کند. بدین دلیل از این نوع ماده پلیمری در ساخت بسته بندی لوازم خانگی استفاده میشود. 

نقش پلی وینیل کلراید در صنعت بسته بندی 

  PVC کاربرد بسیار گسترده ای در ساخت و تولید درب و پنجره و بسته بندی اقلام مختلف دارد. از سایر ویژگی های ساختاری پی وی سی میتوان به مقاومت بالا در مقابل کشش و خوردگی و محلول های شیمیایی مخرب اشاره نمود . این نوع ماده پلیمری کاربرد بسیار وسیعی در صنعت بسته بندی مواد دارویی و پزشکی و غذایی و … دارد.

 

سخن پایانی 

در مورد مطالب فوق ، تلاش کرده ایم به روز ترین اطلاعات در مورد نقش پلیمر در صنعت بسته بندی را در اختیار شما قرار دهیم مواد پلیمری بخاطر داشتن ویژگی های مفید و کاربردی و تنوع بالا در فرآورده های تولیدی در صنعت بسته بندی بصورت گسترده مورد استفاده قرار گیرند.  

 

منبع : https://cupplast.ir/

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *