روش های بازیافت ضایعات پلاستیک چگونه است ؟

امروزه ، با افزایش جمعیت و پیشرفت جامعه بشری ، خواه یا ناخواه پلاستیک جزو قسمتی از زندگی ما تبدیل شده است . تقریبا همه چیز در اطراف ما دارای درصدی از پلاستیک میباشد انواع بطری های نوشیدنی و آشامیدنی تا حتی موبایل و تبلت و … ، همگی از فرآورده های پتروشیمی و پلاستیکی میباشند

با توجه به مصرف روز افزون پلاستیک ها در صنایع مختلف ، در کشور های مختلف روش های مختلفی برای بازیافت وجود دارد

 

روش های بازیافت ضایعات پلاستیک چگونه است ؟

روش های بازیافت ضایعات پلاستیک چگونه است ؟

 

انواع روش بازیافت ضایعات پلاستیک  

 

روش های بازیافت ضایعات پلاستیک چگونه است ؟

✅ بازیافت مکانیکی

✅ بازیافت شیمیایی

✅ بازیافت انرژی

 

بازیافت مکانیکی ضایعات پلاستیکی

 

روش های بازیافت ضایعات پلاستیک چگونه است ؟

در این روش انواع پلاستیک های مختلف با مراحل مکانیکی به مواد پلاستیکی گرانول تبدیل میشوند روند کار بدین صورت است که ابتدا پلاستیک ها جدا سازی میشوند، بعد توسط ماشین آلات خاص خرد میشوند و مرحله بعدی پلاستیک ها را شسته و خشک میکنند و آنها را ذوب کرده و با قالبدهی مجدد در زمینه های مختلف استفاده میکنند

 

بازیافت شیمیایی ضایعات پلاستیکی

 

در این روش پلاستیک ها با استفاده از یک کاتالیزور تجزیه میشوند و پس از اینکه تجزیه شد ، مجددا به حالت پلاستیک مورد استفاده قرار میگیرد . این روش اغلب هزینه های زیادی برای بازیافت پلاستیک به همراه دارد اما امروزه با بکارگیری از کاتالیزور های کم هزینه ، قیمت بازیافت پلاستیک به روش شیمیایی کمی کاهش یافته و همین موضوع نیز منجر شده این روش به روشی پر استفاده تبدیل شود.

 

بازیافت انرژی ضایعات پلاستیکی

 

بازیافت انرژی ضایعات پلاستیک

بازیافت انرژی ضایعات پلاستیک

در روش بازیافت انرژی ، پلاستیک ها به انرژی تبدیل شده و با دستگاه های گوناگون انرژی مورد نیاز را تامین میکنند. این روش اغلب طرفداران کمی داشته و اما در کل میتوان گفت برخی افراد و صنعت ها از این روش برای بازیافت پلاستیک استفاده میکنند تا بتوانند با تجزیه پلاستیک ، انرژی مورد نیاز مانند انرژی حرارتی و برق را دریافت نمایند.

 

فواید بازیافت پلاستیک 

همانطور که گفته شد امروزه پلاستیک در همه ابعاد زندگی انسان ها مشاهده میشود ، در کل میتوان گفت در ساخت اکثر وسایل و محصولات از پلاستیک استفاده میکند ( ظروف یکبار مصرف ، ظروف بسته بندی محصولات ، ظروف دارویی ، بطری ها و گالن های پلاستیکی و … از پلاستیک استفاده میشود ، هریک از این وسایل پلاستیکی دارای تاریخ مصرف و عمر مفیدی بوده و پس از مدتی دور انداخته میشود و یا بلااستفاده میشود و به عنوان ضایعات پلاستیک شناخته میشود که پس از بازیافت پلاستیک به چرخه تولید بازمیگردد. آمار ها حاکی از آن است که روزانه چندین میلیون تن ضایعات پلاستیک در اقصی نقاط جهان تولید میشود ، که این ضایعات پلاستیک جمع شده ، پس از طی مراحل بازیافت پلاستیک به چرخه تولید بازمیگرددتا در مصارف دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

***************************************************************

برای مطالعه بیشتر ( جهت مطالعه کلیک نمایید ) 

 

بررسی چگونگی روند بازیافت پلاستیک در ایران

 

بازیافت ضایعات پلاستیک و تمامی نکات مربوط به آن

 

***************************************************************

کاهش مصرف نفت

پلاستیک از مشتقات نفت خام یا گاز طبیعی ساخته میشود. لازم به ذکر است حدود 10 % مجموع نفت خام استخراجی، صرف تولید مواد پلاستیک میگردد . با بازیافت 1 تن ضایعات پلاستیک ، میتوان حدود 16 بشکه نفت خام ذخیره نمود.

 

کاهش ضایعات پلاستیک در محیط زیست

در روش دفن ضایعات پلاستیک در زیر خاک ، عمل تجزیه ضایعات پلیمری نسبت به پلیمر ها آرامتر صورت میگیرد و نابودی کامل آن تا 2.5 برابر بیشتر زمان میبرد. براساس آمار نشان میدهند که میانگین تجزیه ضایعات پلاستیک در روش دفت 350 سال میباشد که بسته به نوع پلاستیک آن میتواند تا یک قرن و حتی بیشتر نیز طول بکشد.

 

تاثیر اقتصادی بالای بازیافت ضایعات پلاستیک

با بازیافت پلاستیک و تبدیل آن به انواع گرانول پلاستیک پر کاربرد میتوان تا پنجاه درصد باعث کاهش هزینه دفن آن ها شد

 

کاهش لکه پلاستیکی اقیانوس آرام

براساس تحقیقات انجام شده که حاکی از آن است سالانه حدود 8 میلیون تن ضایعات پلاستیکی رها شده که از طریق رودها و دریاها و آبهای زیرزمینی به اقیانوس ها ریخته میشوند و نهایتا در اقیانوس ها انباشته میشود و موجب میشود لکه ضایعات پلاستیکی جمع شده در اقیانوس ها افزایش یابد، برای درک بیشتر این موضوع درنظر داشته باشید این غول عظیم ضایعات پلاستیکی مساحتی بزرگ تر از 90 درصد کشورهای جهان را شامل میشود ، هریک از این حجم بسیار عظیم ضایعات پلاستیک و تجزیه آن ها به قطعات ریزتر ، تهدید اساسی برای چرخه پرندگان دریایی و آبزیان و حتی خود بشر نیز میباشند و منجر به مرگ سالانه میلیون ها پرنده دریایی و پستاندار دریایی و لاکپشت ها میشوند.

 

کاهش انتشار دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای

با بازیافت ضایعات پلاستیک و تبدیل آن به گرانول پلاستیک ، میتوان از سوزاندن آن و تولید گاز CO2 و سایر گازهای گلخانه ای جلوگیری نمود و سرعت انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش داد. فراموش نکنید با سوزاندن ضایعات پلاستیک ، منجر به تولید و انتشار حجم زیادی گازگلخانه ای شده و میتوان با بازیافت ضایعات پلاستیک بجای سوزاندن آن، مانع آسیب رسانی بیشتر به محیط زیست شویم.

 

کاهش محل های دفن زباله و ضایعات

بازیافت راه حل اساسی ای جهت کاهش محل های ایجاد شده به منظور دفن ضایعات پلاستیکی میباشد. بشر در سرتاسر جهان در هر دقیقه حدود دو میلیون کیسه پلاستیکی استفاده میکنند.

 

نتیجه گیری نهایی

ما در این مقاله از گروه آی تی بهساز پلیمر به بررسی بازیافت پلاستیک و روش های بازیافت آن پرداختیم ، در ادامه فواید بازیافت ضایعات پلاستیک را بازگو کردیم و مشاهده کردیم چگونه میتوان بازیافت ضایعات پلاستیک روی زندگیمان تاثیر مثبتی بگذارد . توجه داشته باشید که بدون وجود علم بازیافت، سرعت تخریب محیط زیست و کره زمین بسیار بالاتر خواهد رفت و امکان دارد حتی تا چندین سال آینده این کره دیگر قابل سکونت و زندگی نباشد . در واقع میتوان گفت بازیافت یک صنعت و علم کننده به کره زمین میباشد که در جهت بهبود شرایط زندگیمان قدم برمیدارد. فراموش نکنید توجه به علم بازیافت میتواند تاثیرات مناسبی در زندگی ما قرار دهد.

 

 

 

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *