مکنده و مواد کش مواد پلاستیکی و گرانول

 

◀ موادکش مواد پلاستیک 

◀ مکنده مواد اولیه پلاستیک زمینی 

◀ موادکش مواد پلاستیک هوایی 

◀ موادکش مواد پلاستیک تک فاز 

◀ موادکش مواد پلاستیک سه فاز

موادکش یا مکنده مواد اولیه پلاستیک

 

جهت انتقال مواد پلاستیک به دستگاه تزریق پلاستیک، اکسترودر، بادی و سایر ماشین های صنعت پلاستیک از دستگاه مواد کش استفاده می شود، دستگاه موادکش مواد اولیه پلاستیک را به داخل قیف های دستگاه هدایت می کند. مزیت استفاده از این دستگاه، برطرف شدن مشکلات تخلیه مواد در قیف های ماشین تزریق پلاستیک توسط اپراتورها است و استفاده از این ماشین مشکل تولید گرد و غبار و آلودی محیط کارخانه را کاهش می دهد.

موادکش وسیله ای مناسب برای انتقال انواع مواد پلاستیک به دستگاه تزریق پلاستیک ، بادی، نایلون ، اکسترودر و سایر ماشین آلات صنعت پلاستیک ( با ظرفیت های متفاوت ) می باشد. با توجه به اینکه در اغلب موارد کارگران با مشغولیت بیش از حد نسبت به پرکردن بموقع مواد اقدام نمی نمایند دستگاه به علت نداشتن مواد اولیه قادر به تولید نخواهد بود .

لذا  برای تولید یکنواخت و بدون ضایعات و همچنین  صرفه جویی  در زمان تولید، بهتر است با توجه به موقعیت دستگاه و نوع مواد اولیه از مواد کش استفاده نمود که عبارتند از:

۱.موادکش زمینی 
۲.موادکش هوایی

 

موادکش و مکنده مواد اولیه

اجزای  متشکله مواد کش :

  •  موتور مکنده
  • قیف
  • شیلنگ آنتی استاتیک مواد
  • تابلو فرمان زمان دار
  • چراغ هشدار دهنده برای کمبود مواد
  • فیلتر صافی

 

مکنده مواد پلاستیک

 

 

به طور کلی این دستگاه در دو نوع زمینی و هوایی تولید می شود، که هر دو این دستگاه ها دارای سنسور تنظیم حداقل و حداکثر مواد هستند، همچنین تعویض فیلتر های این دستگاه در دوره های منظم عمر آنها را افزایش و کیفیت تولید را بهبود می بخشد.

انواع زمینی این دستگاه توان مکش بالاتری دارند و می توان از آنها برای مواد آسیابی و مواردی که فاصله مخزن تا دستگاه زیاد است استفاده نمود، همچنین انواع هوایی این دستگاه جای خیلی کمتری را اشغال می کند و در جاهایی که فاصله دستگاه تا مخزن زیاد باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

موادکش و مکنده مواد اولیه

انواع دستگاه موادکش پلاستیک:

 

  1. دستگاه مواد کش هوایی
  2. دستگاه مواد کش زمینی سه فاز
  3. دستگاه موادکش زمینی تک فاز

مکنده مواد پلاستیک

 

 

موادکش دستگاه مواد پلاستیک بیشتر در دو شکل مختلف تولید می شود که هر یک از آن ها ویژگی ها و عملکرد مخصوص به خود را دارند. این مدل ها با توجه به محلی که قیف و موتور مکش قرار دارند به دو دسته هوایی و زمینی طبقه بندی می شوند که به توضیح ویژگی های هر یک پرداخته شده است:

موادکش مواد پلاستیک هوایی: در این نوع دستگاه قیف و موتور مکش به یکدیگر متصل می باشند. این موادکش را بر روی مخزن مواد قرار می دهند و پمپ مواد اولیه به سمت دستگاه تزریق پلاستیک صورت می گیرد. این مدل دارای اندازه کوچکتری نسبت به نوع زمینی می باشد و توان مصرفی پایین تری دارد و از آن در کارهایی که سبک تر هستند استفاده می شود. در زمان هایی که مخزن مواد در نزدیکی دستگاه تزریق پلاستیک باشد از این مدل استفاده می شود.

موادکش مواد پلاستیک مکنده مواد اولیه پلاستیک زمینی | موادکش مواد پلاستیک هوایی  | موادکش مواد پلاستیک تک فاز | موادکش مواد پلاستیک سه فاز

موادکش مواد پلاستیکی زمینی: در این مدل از موادکش قیف و موتور به یکدیگر متصل نیستند و جدا ازهم قرار دارند. موتور این دستگاه بر روی زمین قرار می گیرد و کاملا ثابت است اما قیف به صورت متحرک در بالا قرار می گیرد و عمل مکش توسط موتور صورت گرفته و مواد از درون قیف پمپاژ می شوند. در مواردی که حجم مواد بالا می باشد استفاده از موادکش هوایی کافی نیست و لازم است از نوع زمینی استفاده کرد. بدیهی است که هر چه دستگاه تزریق مواد پلاستیک بزرگتر  دارای ابعاد بیشتری باشد و همچنین هر چه حجم مواد پلاستیکی مصرفی درساعت بیشتر باشد نیاز به دستگاه موادکش بزرگتری می باشد.

موادکش و مکنده مواد اولیه

 

 

قابل ذکر است که قدرت موادکش ها را با توجه به حجم جابه جایی مواد در ساعت و بر حسب کیلوگرم بر ساعت بیان می کنند.

کاربردهای دستگاه مواد کش

 

موادکش مواد پلاستیک دستگاهی بسیار کاربردی در صنعت پلاستیک سازی می باشد و با وجود کاربرد ساده ای که دارد از ضروری ترین دستگاه هایی است که در تولید پلاستیک باید از آن استفاده کرد. این دستگاه وظیفه دارد تا قیف را دائم پر نگه دار دارد و در واقع مکنده مواد می باشد. با وجود این دستگاه نیازی به وارد کردن مواد به صورت دستی به درون قیف نمی باشد و این باعث می شود تا خط تولید شما به صورت کاملا مکانیزه عمل کند.

 

در صورت استفاده نکردن از این دستگاه ممکن است کارگران در ریختن مواد به درون قیف تعلل نمایند و دستگاه برای مدتی بدون فعالیت روشن بماند و این کار ممکن است به سوختن دستگاه بینجامد. از این رو توصیه می شود تا برای صرفه جویی در وقت و همچنین بالا بردن طول عمر دستگاه تزریق پلاستیک از موادکش استفاده شود. به موادکش ها در اصطلاح عمومی فن انتقال نیز گفته می شود.

مزایای موادکش مواد پلاستیک

 

استفاده از دستگاه موادکش دارای مزایایی می باشد که استفاده از آن ها را بسیار کاربردی کرده است. با استفاده از دستگاه مواد کش می توان مشکلاتی را که در هنگام تخلیه مواد در قیف دستگاه تزریق پلاستیک توسط نیروی انسانی وجود دارد برطرف کرد. با استفاده از این دستگاه میزان آلودگی و تولید گرد و غباری که با انتقال مواد پلاستیکی به صورت دستی انجام می شد کاهش می یابد. مهم ترین مزیت استفاده از موادکش این است که با وجود قابلیت تنظیم حجم و زمان مکش، می توان در مصرف انرژی و زمان صرفه جویی کرد و به فرآیند سرعت بخشید.

 

ویژگی ها و نکات مورد توجه در موادکش مواد پلاستیکی

 

  • موادکش ها دستگاه هایی پیشرفته و با انعطاف بالا هستند و قابلیت تنظیم توان مصرفی در آن ها وجود دارد.
  • قطعات مورد استفاده در موادکش ها از کیفیت بالایی برخوردارند و نگهداری آن ها نیاز به توجه ویژه ای ندارد اما در مواقع نیاز لازم است تا شست و شو شوند.
  • در صورت هشدار دادن دستگاه نسبت به خالی بودن مخزن نیاز است تا دستگاه را خاموش کرده و به آن مواد جدید اضافه کرد.
  • به علت عدم دخالت نیروی انسانی و اتوماتیک بودن دستگاه کیفیت افزایش یافته و دقت بالا می رود.
  • می توان بر روی این دستگاه ها، فیلتر نصب نمود تا محصولات با ناخالصی کمتر و کیفیت بالاتر تولید شود.

 

مکنده مواد پلاستیک

 

لازم به توضیح و تذکر است که در بین سازندگان دستگاه در ایران فقط  2 یا 3 واحد دارای مجوز و پروانه بهره برداری از سازمان صنایع و معادن هستند که گروه صنعتی بهساز پلیمر از سال 79 تحت پروانه بهره برداری سازمان صنایع فعالیت می‌نماید

و همچنین متاسفانه اکثر آگهی دهندگان در فضای اینترنت با عنوان سازنده دستگاه ظروف یکبارمصرف واسطه می‌باشند و هیچگونه مجوز از اداره صنایع نداشته و حتی نام شرکت و یا نام تجاری انتخاب کرده برای معرفی کالا خود نیز درهیچ اداره و سازمانی ثبت شده نیست.

 

 

هرگونه کپی برداری از مطالب سایت بدون درج منبع پیگرد قانونی خواهد داشت.

امیدواریم مطالب فوق مفید بوده باشد

گروه صنعتی بهساز پلیمر 

بهساز پلیمر